meditatie mei 2021

Hemelvaartsdag: Handen en voeten van Jezus

Hemelvaartsdag is eigenlijk een rare feestdag. Want waarom zou je vieren dat iemand is weggegaan? Ik kan me voorstellen dat de discipelen Jezus graag nog een tijdje bij zich hadden gehouden. Toch is de hemelvaart van Jezus belangrijk, en wel omdat het juist voor die discipelen zoveel gevolgen had. Jezus zegt dat ze door de kracht van de Heilige Geest tot getuigen van hem zullen worden. Met andere woorden: nu Jezus er niet meer is, zijn de discipelen tot handen en voeten geworden van hem om de boodschap van Jezus in woord en daad te verkondigen.

Eén van de meest indrukwekkende kruizen die ik ooit ben tegengekomen was in een kerk in Duitsland. In de oorlog werd die kerk gebombardeerd en het kruis, met Jezus eraan, lag onder het puin. Maar toen de kerk na de oorlog weer werd opgebouwd, kwamen ze ook dat kruis weer tegen. En het enige wat ervan over was, was het onderste stuk: de voeten van Jezus aan een zwartgeblakerd stuk hout. En in die nieuwe kerk hebben ze dát kruis weer opgehangen. Elk jaar met Hemelvaartsdag moet ik aan dat kruis denken. Wij zijn nu de handen en voeten van Jezus om uit te reiken naar deze wereld. In woorden en daden mogen we zichtbaar maken wat Jezus is begonnen. Ja, Jezus is niet meer op deze aarde. Maar in ons mag hij zichtbaar worden voor de wereld.

Edwin de Jong