meditatie maart 2021

IK BEN ER VOOR JOU……

…hoe vaak zeggen we dit niet tegen elkaar.
Na een  ziekenhuisopname, bij een afscheid van een geliefde. De laatste tijd ben ik er voorzichtig mee geworden. Te vaak merkte ik dat ik mijn belofte niet waar maakte. Gewoon vergeten door de drukte van alledag.
Het is dit jaar het thema in de 40-dagentijd. Aan de hand van de zeven werken van barmhartigheid wordt dit thema uitgewerkt. Deze zeven werken vinden we terug in Mattheüs 25. Jezus noemt ze daar in zijn rede over de laatste dingen. Hij zegt dat als we de zeven werken van barmhartigheid doen aan onze naaste, we dat dat ook aan Hem doen. Zo worden de zeven werken getuigen van je geloof in Jezus.
Jezus die zelf wel heel ver ging in zijn werken van barmhartigheid. Hij is er echt, in de diepste zin van het woord, voor jou! In gehoorzaamheid ging Hij de weg van lijden en sterven om ruimte voor ons te maken bij God, om het eens ouderwets te zeggen….verzoening te brengen. Langzaam verdwijnt dit begrijp uit onze vocabulaire, maar het is een wezenlijk kernbegrip in de Bijbel. Hebben wij verzoening nodig, zo slecht zijn we toch niet? Ik geef aan de diaconie, die de armen weer helpt. Ik stort voor het Rode Kruis die mensen in nood helpt. Maar is dit genoeg?

Een goede vraag om eens over na te denken in deze 40-dagentijd!!!!
Pastor Johan Bos