PKN
Protestantse wijkgemeente Credo te Rotterdam-Zuid
 
meditatie februari 2021

meditatie februari 2021
‘IK BEN HET LICHT’ (Johannes 8)
De evangelist Johannes maakt in zijn evangelie regelmatig gebruik van tegenstellingen. Zo ook hier. Hij stelt licht en duisternis tegenover elkaar. Voor hem houdt duisternis in: er is geen juiste kennis van God. En licht is verbonden met de ware kennis van God. Wandelen in het licht betekent handelen overeenkomstig de wil van God. 
En nu zegt Jezus: ‘Ik ben het licht’. Ik ben het die volledig kan beantwoorden aan de wil van God. De situatie waarin Jezus deze woorden spreekt is als volgt: enkele vooraanstaande Farizeeën hebben een vrouw betrapt op overspel en haar tot Jezus gebracht. Ze stellen Hem de vraag of Hij ook van mening is dat zij, naar de wet van Mozes, gestenigd moet worden. Ze willen dat Hij zal oordelen. De Farizeeën manoeuvreren Jezus in een moeilijke positie met als doel om Hem in de val te lokken. Maar allen druipen af wanneer Jezus zegt: ‘wie zonder zonde is, werpe de eerste steen op haar’. Tegen de omstanders die overblijven zegt Jezus: ‘IK ben het licht der wereld’. In God is geen veroordeling. God wil overbruggen. God wil wegen zoeken van verlossing. Daartoe is Zijn Zoon de weg gegaan van lijden, sterven en opstanding. Zo overbrugt God de kloof die er door de zondeval gekomen is tussen God en mens. Zo is God bezig de vorst der duisternis te ontmaskeren. Gods handelen is nooit duisternis d.w.z. Hij handelt nooit verkeerd. Dat kan Hij niet omdat Hij God is. 
‘Ik ben het Licht’, Jezus, het Licht der wereld, gekomen om het duister te verjagen, ook uw duisternis. De duisternis van de aangeboren zonde waardoor wij niet in staat zijn om volledig te leven overeenkomstig Gods wil. In Jezus' lijden en sterven heeft die duisternis niet het laatste woord waardoor we op weg mogen zijn naar de lichtstad met z’n paar’len poorten. Goed dat we ons in deze 40-dagen tijd daar op bezinnen.

A.    den Besten
 
terug
 
 

Credokerk
datum en tijdstip 28-07-2024 om 10.15 uur
meer details

Credokerk
datum en tijdstip 04-08-2024 om 10.15 uur
meer details

 
Credokerk

 
Credokerk van binnen

 
ANBI
http://www.protestantsekerk.nl/steunons/ANBI/Veel-gestelde-vragen/Paginas/Veel%20gestelde%20vragen.aspx
 
 
  Protestantsekerk.net is een samenwerking tussen de dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk in Nederland en Human Content Mediaproducties B.V.