meditatie december 2020 meditatie december 2020
  RADICALE KERST
Twee jaar geleden heb ik samen met mijn vrouw op de zondag voor kerst een dienst gehouden in de Bethelkerk in Den Haag. Deze kerkdienst werd gehouden om kerkasiel te geven aan de familie Tamrazyan, die op dat moment al negen jaar in Nederland verbleef, maar toch zou worden uitgezet. In totaal zou deze kerkdienst vierentwintig uur per dag, zeven dagen in de week en bijna honderd dagen lang worden volgehouden. Uiteindelijk mocht het gezin Tamrazyan in Nederland blijven.

Dit verhaal staat symbool voor het feit dat kerst niet alleen maar lief en gezellig is, maar dat kerst ons ook wil wijzen op de radicale verandering die Jezus in deze wereld brengt. In Lucas 1 vinden we de lofzang van Maria: een tekst die theologisch en liturgisch heel veel te bieden heeft. Maar daar staat ook:
Heersers stoot hij van hun troon en wie gering is geeft hij aanzien.
Wie honger heeft overlaadt hij met gaven, maar rijken stuurt hij weg met lege handen.
Het is zoals zo vaak in het verhaal van Jezus: de wereld op z’n kop. Maar wat lastiger is, en soms ook verontrustender, is dat daarom ook mijn eigen wereld op z’n kop wordt gezet. We vinden het makkelijk om te jubelen voor het kind in de kribbe, maar soms lastig om de man uit Nazareth in alle radicaliteit na te volgen.

Als we straks weer genieten van het kerstfeest, mogen we elkaar eraan herinneren dat er ook een radicaal en rafelig randje aan het kerstfeest zit. Juist daar waar we het verhaal lastig vinden, of wanneer het ons confronteert met onszelf, spreekt de Jezus van het kerstverhaal tot ons.
In die zin wens ik u niet alleen zalige, maar ook radicale, kerstdagen toe!
Edwin de Jong