Januari 2022 Januari 2022
‘The Voice’, daar gaat het vanochtend over.  Niet over het Tv-programma, dat nu onder vuur ligt. Het gaat om ‘The Voice’, dé hemelse stem. In de tijd van Eli klonken in Israël zelden woorden van de HEER.
Afgelopen week zijn we opgeschrikt door grensoverschrijdend gedrag bij ‘The Voice’, een talentenjacht op TV.  Helaas was het in Eli’s dagen niet veel beter. Wat? Rondom de tempel waren vrouwen slachtoffer van ongepast gedrag en erger. De zonen van Eli verlaagden vrouwen die dienst deden bij de tempel tot ‘lustobject’. Vernederend! Hun vader Eli trok weliswaar zijn mond open, maar hij trad niet tegen hen op. Hij waarschuwde hen wel, maar hij ondernam geen stappen tegen het wangedrag van zijn zonen. Hij zette hen niet af.
Waar wij mensen elkaar vernederen, verlagen tot object, waar wij Gods wil met voeten treden, daar treedt de Eeuwige God blijkbaar terug, zwijgt de hemelse stem, ‘the Voice’. Toch is de lamp van God nog niet uitgegaan. Er flikkerde nog een verlangen naar de levende God. Met de jonge Samuël staat het volk voor een keerpunt. Willen we weer luisteren naar de hemelse stem? Willen we het anders gaan doen, grenzeloos gedrag een halt toeroepen? Elkaar én de Heilige God weer gaan respecteren?
ds. Bert Davelaar