Meditatie november-2 Meditatie november-2
HET MES IN DE KERSTKRANS
Veel  mensen hebben al een kerstboom in huis gehaald. In deze tijd zijn we veel thuis en moeten we veel gezelligheid van elkaar missen. Alle tuincentra zijn er met hun immense kerstafdelingen al helemaal klaar voor. We nemen dit jaar wat eerder dan normaal een voorschot op de gezelligheid van Kerst. Waarom wachten tot het Advent is of Sinterklaas voorbij? Dit jaar is alles anders. Maar ook ontdekken we door de uitzonderlijke situatie weer diepere lagen. In alles wat we in huis halen zit volop oude betekenis. Allerlei symboliek van het Germaanse Midwinterfeest heeft zijn betekenis gehouden. In deze steeds korter wordende dagen ontsteken we licht. Kaarsen of hele slingers met lampjes als teken van hoop in donkere dagen. Groen blijvende dennenbomen verwijzen naar het leven dat in de natuur blijft ondanks de ijzige kou. De kerstballen verbeelden de zon, de bron van licht en warmte die niet door het duister wordt overwonnen.
Het is niet verwonderlijk dat de christelijke viering van Advent en Kerst aansluiting vond bij dit oude Germaanse feest. Juist in deze donkere dagen kijken we uit naar de overwinning van het licht. Dit jaar heel concreet: komt er weer een einde aan deze tijd van beperkingen en eenzaamheid? Ja, zeggen onze kerstbomen, ballen en lichtjes. Het duister zal uiteindelijk worden overwonnen. Of zal het ooit beter worden in ons leven of in deze wereld? Blijft de geschiedenis zich niet herhalen?
Daar hebben we de kerstkrans voor. Oorspronkelijk is deze krans een teken de cirkel van het leven en de herhaling van de seizoenen. Na duisternis komt licht. Na licht komt duisternis. Maar deze Adventstijd vertelt ons een groter verhaal. Gods licht doorbreekt onze duisternis voorgoed. We blijven niet in kringetjes ronddraaien, maar Gods liefde voor ons breekt alles open voor een nieuw blijvend begin. Dus wanneer u het mes zet in de boterkrans, viert u Advent: de komst van God in deze wereld die alles verandert.
Ds. Hans van Dolder