meditatie november 2020-1 meditatie november 2020-1

Als je het zelf meemaakt, is het toch weer anders. Je hoort mensen vertellen dat ze op hun verjaardag zijn gebeld door hun kinderen. ‘En ik kon ze op de telefoon ook nog zien, wonderlijk!’  Maar geen fysiek contact, geen gezellig samenzijn. Vrijdag 30 oktober maakten we het zelf mee, onze oudste dochter was jarig. In de nacht van woensdag op donderdag brak de koorts uit en klonk het gehoest door de kamer. Donderdagochtend heb ik me voor de zekerheid laten testen. ‘Wie weet, komen we niet langs, we wachten op de uitslag’. Het bericht volgde: positief getest. Het zegt niet alles, maar de symptomen waren ook niet verheffend. ‘Ruim 20 jaar heb ik je nooit overdag op bed zien liggen met koorts,’ zo voegde mijn vrouw me toe. Gelijk heeft ze, dus wat heb ik te klagen? ‘In quarantaine’. Afhankelijk zijn van de hulp van anderen, leven tussen de muren van je kamer, afgescheiden van je geliefden. Quarantaine en je goed ziek weten, velen hebben het sinds half maart meegemaakt. Deze dagen maken ons gevoeliger voor wat anderen – vaak zoveel heftiger – meemaken.

Opmerkelijk genoeg was de laatste Bijbeltekst die ik echt las en tot me liet doordringen Jesaja 53, over de knecht van de Heer, die de ziekte droeg. Op de Bijbel gesprekskring in de Oude Kerk lezen we fragmenten uit het boek Jesaja en woensdag was Jesaja 53 aan de beurt. ‘Hij was een man die het lijden kende en met ziekte vertrouwd was’ (Jesaja 53:3). Een bijzondere typering: de knecht van de Heer is geen ‘winnaar’, maar een ‘loser’. En wat hebben ‘losers’ ons te bieden? Een mens van lijden en ziekte, wat kan hij voor ons doen?

Was de knecht van de Heer werkelijk ziek? Wie zal het zeggen. In ieder geval maakt het beeld ons duidelijk dat de knecht deelt in het menselijk lot, in de kwetsbaarheid van het bestaan. En is de wijze waarop er gesproken wordt over de knecht niet veelzeggend voor God zelf?  De woorden waarmee de profeet de knecht typeert, doen me denken aan woorden van Dietrich Bonhoeffer (uit Verzet en Overgave): “God is zwak en machteloos in de wereld en juist zo en alleen zo is Hij met ons en helpt Hij ons... alleen de lijdende God kan helpen.” Over ‘de knecht van de Heer’ uit het boek Jesaja is veel te zeggen, er zijn boeken over vol geschreven. Al zal de profeet andere gedachten hebben gehad, in de vroege kerk denken ze bij ‘knecht van de Heer’ al snel aan Jezus. Volgens het boek Hebreeën is Jezus de hogepriester die in alles aan ons gelijk moest worden om ons bij te staan (Hebreeën 2:17-18), die in alles kan meevoelen met onze zwakheden (Hebreeën 4:15), die heeft gesmeekt en gebeden, angst heeft gekend (Hebreeën 5:7-8). Al lost dat ons lijden niet zomaar op, Hij is met ons lijden bekend. En dát maakt alles anders.
Ds. Bert Davelaar