December 2021 - Gaandeweg 16

Hij is het Licht dat schijnt in het donker….(Joh. 1: 5 BGT)
Het gaat niet goed met Lange Jaap. Lange Jaap is de vuurtoren van Den Helder en staat volgens de media op instorten. Bij restauratiewerkzaamheden zijn enorme scheuren gevonden. Het beste zou zijn Lange Jaap te slopen, maar ja, je sloopt niet zomaar zo’n markant bouwwerk. Vuurtorens waren eeuwenlang van levensbelang. Door hun licht wisten de schepen waar ze waren en waar de kust (en dus het gevaar) lag. Door alle moderne apparatuur is de functie van vuurtorens minder belangrijk geworden.

In de Bijbel spreekt Johannes ook over licht, over het Licht. Hij is het licht….., wie is hij? In de BGT staat dat dit Gods zoon is. De oudere (en vaak meer letterlijke) vertalingen hebben het over het Woord, en in dit Woord was leven. De BGT geeft een interpretatie, waar ik me overigens wel in kan vinden, want later neemt Jezus deze woorden zelf in de mond: Ik ben het Licht….!
Jezus is het Licht in het donker en wij, als zijn volgelingen en leerlingen, mogen lichtdragers zijn (jullie zijn het licht…zegt Jezus). En juist nu is dat belangrijk, want de donkere periode van het jaar is ook nu weer dubbel donker door de gevolgen van de pandemie. Laten we deze Kerst goed om ons heen kijken, voor wie kunnen wij een Lichtbrenger (of om bij het voorbeeld te blijven, een Lange Jaap) zijn?
Als alles duister is, ontsteek dan een lichtend vuur
dat nooit meer dooft, een vuur dat nooit meer dooft. (lied 598)

Johan Bos