Augustus 2021 - Gaandeweg 11

Verlang niet naar iets dat van een ander is….. (n.a.v. Jozef en zijn broers)
Op de Bijbelstudie zijn we bezig met de persoon Jozef. Een intrigerend figuur in de Bijbel. Maar de Bijbel laat ook duidelijk zien dat Jozef een irritant en door en door verwend mannetje is. Een klikspaan, steeds weer vertelt hij de verkeerde dingen die zijn broers doen aan vader Jacob. In het verhaal staat het zinnetje: Jozefs broers waren jaloers op hem (Gen. 37 11 BGT). In eerste instantie lijkt dit te maken te hebben met de droom van Jozef, die laat zien dat Jozef ver boven zijn ouders en broers staat. Hij is hun meerdere. De grote vraag is of dat de enige reden is dat ze jaloers zijn? Het kan ook die mooie jas zijn die Jozef kreeg van zijn vader. Of……zou het misschien het gebrek aan aandacht en waardering kunnen zijn van hun vader. Ze werken hard, doen alles voor het bedrijf, maar vader heeft alleen oog voor de jongste zoon…. Het verhaal begint hier te lijken op de gelijkenis die Jezus vele eeuwen later vertelt over twee zonen, waarvan de ene zijn complete erfenis er door jaagt en bij zijn thuiskomt wordt ontvangen als een eregast, terwijl de oudste zoon zwaar verongelijkt de vader aanvalt over de naar zijn mening slechte behandeling van hem. De vader laat dan duidelijk merken dat hij ook (even veel) houdt van de oudste zoon.

Misschien herkennen we het wel? Jezelf achtergesteld voelen, benadeeld ten opzicht van anderen. Waarom krijgt hij/zij die promotie en niet ik? Waarom kan mijn buurman steeds een nieuwe auto kopen en moet ik me tevreden stellen met een tweedehands klein autootje?

Het verhaal van Jozef leert ons al dat God een groter plan heeft met mensen. Het verhaal van Jezus leert ons hoe groot dat plan is. God gaf zijn Zoon. Waarom? Omdat iedereen die in Hem gelooft eeuwig leven krijgt. Dat is toch iets om verlangend naar uit te zien????
Pastor Johan Bos