April 2021 - Gaandeweg 06

NAZORG NA PASEN.
We leven in de 40 dagentijd uitgebreid naar Pasen toe. Maar na Pasen gaan we soms weer te snel over tot de orde van de dag. Toch is er in de orde van het kerkelijk jaar ook een tijd na Pasen. Niet alleen een 50 dagentijd tussen Pasen en Pinksteren. Maar ook een tijd van nazorg na Pasen. In de vroege kerk werden in de Paasnacht de nieuwe leden gedoopt. Na een lange tijd van catechese en voorbereiding deden ze belijdenis en werden ze in witte kleding ondergedompeld in het water van de doop. Maar na dat hoogtepunt in hun leven, waar ze jaren naar toe geleefd hadden, ging het gewone leven weer verder. De witte jurk ging uit. De werkkleren weer aan. Het feest was voorbij. Het weerbarstige leven ging verder.
De zondagen na Pasen zijn inhoudelijk nazorg voor deze vers gedoopte leden. En daarmee ook actuele nazorg voor ons. We hebben naar Pasen toegeleefd. Misschien hebt u bewust de 40 dagentijd een invulling gegeven. Stil gestaan bij de lijdensweg van Jezus. Tot we het Paasfeest vierden. De weg van Jezus liep niet dood in het kruis. God maakte in Hem een nieuw begin. We hebben het gevierd met elkaar. De Heer is waarlijk opgestaan! Maar ook voor ons gaat het weerbarstige leven weer verder. We hebben Pasen gevierd. Maar op de pandemie lijkt het geen invloed te hebben gehad.
In de zondag na Pasen komen in Psalmen en Bijbellezingen thema’s voorbij die ons helpen om het wonder van Pasen een plek te geven in het dagelijks leven. Maar ook om vragen een plek te geven zoals: ‘nu is het Pasen geweest, maar wat heeft dat voor verschil gemaakt?’ Net zoals het geloof van de net gedoopte gelovigen gelouterd moest worden door het dagelijks leven, moet ook ons vernieuwde Paasgeloof weer door de weerbarstigheid van het dagelijks leven geleid worden. Ik hoop dat u zo deze zondagen na Pasen beleeft. Als nazorg na Pasen. Het witte kanselkleed blijft nog even hangen. Want we hebben wel een tijdje nodig om vanuit dit bijzonder Evangelie te durven leven. De Heer is waarlijk opgestaan.
Ds. Hans van den Dolder