April 2021 - Gaandeweg 05 April 2021 - Gaandeweg 05
 “Sta op!” – Johannes 20:1-18
Heel het land snakt naar versoepelingen, nu het coronavirus ons al een jaar in de greep heeft. Het duurt al zolang. We verlangen naar contact. Ondertussen stijgt het aantal opnames in het ziekenhuis weer. Wat staat ons de komende weken allemaal nog te wachten? Deze tijd maakt ons onzeker. We hebben als mensheid allerlei technieken in huis om het leven te beheersen, maar op dit virus krijgen we nog weinig grip.

Hoe zal Maria zich hebben gevoeld op die eerste dag van we week? Angstig, verdrietig? Haar leven staat op de kop: Wat had ze van Jezus gehouden, door Hem was haar verwarde leven weer leefbaar geworden. Ze loopt naar het graf en schrikt: Nu is de steen ook nog van het graf weggehaald. Maria vreest dat Jezus’ lichaam is gestolen. Is ze Hem nu voorgoed kwijt? Als engelen haar bevragen, beseft ze nog steeds niet wat er gebeurd is. Als de levende Heer verschijnt, herkent ze Hem niet. Ze wordt nog zó door haar emoties in beslag genomen, dat ze het niet door heeft dat Jezus voor haar staat. Ze ziet niet meer dan een tuinman. Is dat niet herkenbaar? Soms ben je net als Maria helemaal gericht op het verleden, op dat wat voorbij is. Je kijkt alleen nog ‘naar achteren’, naar het verlies dat je geleden hebt, naar de slag die je is toegebracht... zodat je geen oog hebt voor de aanwezigheid van de Heer!

Maar dan noemt Jezus haar bij haar naam: ‘Maria!’ Hoe vaak zal ze haar naam wel niet gehoord hebben uit de mond van Jezus. Alleen al het horen van haar naam betekent voor haar ‘Pasen’,
licht in de duisternis van haar ziel. Jezus komt haar tegemoet als Degene die haar kent, vertrouwd en goed. Heel persoonlijk spreekt Hij haar aan én alleen dan gaan haar ogen open! Zó wordt haar leven weer opgewekt.

En wij? Misschien gebeurt er van alles in je leven, ben je de afgelopen tijd door dalen van verdriet en eenzaamheid gegaan. Is hoop je uit handen geslagen, vielen dromen in duigen. Is er nog toekomst?
En misschien herken je de Heer niet meer, begrijp je er niets meer van, loop je vast in je leven, maar ook jou spreekt Jezus aan, door een woord, door een medemens. Hij noemt je bij je naam, sta op mét Hem, zodat er weer licht valt op je weg, je leven weer richting krijgt.

En juist omdat Hij ons aanspreekt, kunnen we in deze tijd nog wachten en uitkijken, “omdat de dingen waar ik naar verlang niet geworteld zijn in wensdenken of religieuze rituelen - maar zo concreet en tastbaar zijn als een weggerolde steen” (Tish Warren). Hij leeft!

De waarheid van Pasen wil geleefd worden, ons tot leven wekken… Zeker, je mag met de boodschap worstelen, maar sta door de crisis heen ook weer op, laat de stem van de Opgestane tot je doordringen!  Een man vertelde me eens een treffend verhaal over zijn vader: Eén keer per jaar liep zijn vader de kamer binnen waar hij lag te slapen,  alléén op de Paasmorgen. Dan deed hij de gordijnen open en zei: ‘De Heer is waarlijk opgestaan en nu ben jij aan de beurt!’ En gelijk heeft hij. Jezus leeft! Jij ook?
Bert Davelaar