September 2021 - Smaakmakers September 2021 - Smaakmakers
Eén van de lezingen deze zondag is uit het evangelie van Marcus. In hoofdstuk 9 legt Jezus uit aan de mensen dat zij iemand anders niet moeten buiten sluiten als diegene iets doet in naam van Jezus wat zij niet begrijpen. Belangrijk is om aandachtig te kijken en te luisteren naar waarom iets voor iemand anders belangrijk is. Dan kom je erachter waarvoor die ander leeft, wat zijn of haar bestemming in het leven is. Jezus vergelijkt zijn toehoorders met zout: “Als het zout zijn kracht verliest, hoe zullen jullie dan kracht teruggeven? Zorg dat jullie het zout in jezelf niet verliezen en bewaar onder elkaar de vrede.”
Anders gezegd: hoe zijn wij smaakmakers in relatie tot de mensen die we ontmoeten op onze weg?
Afgelopen woensdag kookten twee vrouwen geboren in Aziatische landen voor een groep senioren bij Wijkpastoraat Bloemhof in De Put. Zij hadden goed nagedacht over de gasten die zij wilden verrassen met een heerlijke maaltijd: senioren, die gewend zijn aan zachte smaken. Die zouden ze geen recht doen als ze hun eigen scherpe kruiden zouden mengen in het eten. Hun gasten zouden er maagpijn van krijgen, terwijl scherpe kruiden voor Aziaten juist goed zijn en het een vorm van gezonde keuze is. Dus de dames hadden een heerlijk driegangenmenu verzorgd met zachte smaken. De senioren voelden zich heel gastvrij onthaald en schepten meerdere keren op uit de schalen.
Zo waren deze Aziatische kooksters voor de senioren goede smaakmakers. De kracht zat ‘m in de aandacht en liefde die zij voor hun gasten hadden. Hen wilden zij recht doen met hun maaltijd. Als ze alleen waren uitgegaan van wat in hun cultuur goed is, was het hogere doel van liefde en aandacht voor hun gasten niet gediend en was hun kookkunst krachteloos.