Oktober 2021

Uw geloof heeft u gered…. (Marcus 10: 46-52)
Na ruzie en twistgesprekken onder de leerlingen over wie nu eigenlijk wel de belangrijkste is, komen Jezus en zijn leerlingen ineens een heel onbelangrijk persoon tegen. Een blinde man zit te bedelen langs de weg, een storende factor. Iemand die je liever niet ziet. Dat gebedel en geroep om geld. Maar voor Jezus is deze onbelangrijke man belangrijk. Hij reageert heel anders dan de omstanders op het geschreeuw van Bartimeüs. De omstanders manen hem op te houden met dat geschreeuw, maar Jezus maant om Bartimeüs te roepen (en te halen) en vraagt hem wat Hij voor de man kan doen!

Blijkbaar heeft de blinde man wel heel goede oren. Hij heeft de verhalen van Jezus gehoord. Niet onwaarschijnlijk dat de wonderverhalen door zijn verteld. Toch roept Bartimeüs Jezus niet aan als wonderdoener, maar als Zoon van David, wat eigenlijk betekent dat Bartimeüs in Jezus de Messias ziet. En Hem vraagt om medelijden! Jezus vraagt wat Hij kan doen? Bartimeüs belijdt Jezus dan als ‘mijn Meester’ (betekenis rabboeni), zorg dat ik weer kan zien….
En dan Jezus’ woorden: uw geloof heeft u gered! Het getuigenis dat Jezus de Zoon van David is, en daarmee eigenlijk zijn verlosser, is voor Jezus reden genoeg de man te genezen.
Laten ook wij Jezus belijden als Zoon van David, en vragen: heb medelijden met mij Heer!