November 2021 November 2021
Wat mag het je kosten?
De laatste jaren wordt er enorm veel aangeboden via Marktplaats. Soms zie je dan staan t.e.a.b., ofwel tegen elk aannemelijk bod. Nou dat valt voor de zuinige Nederlander niet mee, we zijn niet zo van het geld uitgeven. Kijken, kijken, maar niet kopen, zo typeren de mensen in het buitenland ons.

Waar geven we geld aan uit? Levensonderhoud, kleding, hobby’s, goede doelen? Ja, als christen geef je ook aan de kerk, want je houdt van de kerk en je wilt de kerk steunen in haar taak. Maar hoeveel geven we? Royaal of afgemeten?

In het verhaal van vandaag (Marcus 12: 38 – 13: 2) zien we dat ook, mensen die royaal geven en een vrouw die afgemeten geld geeft. Met dit verschil dat het afgemeten geld van de weduwe al haar geld is, en de royale gift een gift is uit een enorm kapitaal, dus eigenlijk is de royale gift afgemeten en de afgemeten gift royaal. Want de arme weduwe gaf alles. Hoe kon ze dat doen? Godsvertrouwen? De zekerheid dat God haar zal helpen in haar armoede? Dat blijft de vraag.
Hoe staan wij er in? Wat mag het werk van de kerk je kosten? Wat heb je er voor over om het Evangelie van God, zijn Zoon en de Geest te verspreiden in onze wijk(en)?