november 2020 november 2020
BOS-BERICHT

Een avondje serie kijken, avondjes die vaak doorgaan tot diep in de nacht. Het is wat ik van jongeren hoor. Een betrekkelijk nieuw fenomeen, mogelijk gemaakt door Netflix, Videoland, Prime Video en nog veel meer film en seriekanalen. Af en toe kijk ik ook graag een serie via Netflix en momenteel kijk ik naar The Crown over het Engelse Koningshuis vanaf net na WO II tot het heden. De makers benadrukken dat een deel van de serie fictie is, maar je krijgt een goed beeld van hoe het er aan toe gaat in zo’n koningshuis. In mijn beleving leven die mensen in voortdurende quarantaine. Niet dat ze niet naar buiten mogen, dat doen ze volgens de serie volop. Maar ze zitten opgesloten in protocollen en voorschriften die zeer strikt zijn, en ze mogen nooit naar de buitenwereld enige emotie tonen. Als ik het zo bekijk valt onze quarantaine van 10 dagen wel mee. Goed, het is lastig, je zit opgesloten en bent afhankelijk van anderen, maar je weet dat het tijdelijk is. Bij een koningshuis duurt het in feite een leven lang. Ik zou niet graag ruilen.
Vooral het niet mogen zeggen wat je wilt lijkt mij heel erg. Nooit voor je eigen mening mogen uitkomen, in feite alleen maar ja-knikken. Nee, ik laat graag mijn mening horen. Niet iedereen is daar blij mee natuurlijk, zoals ik niet altijd blij ben met meningen van anderen, maar dat is goed, zo blijf je in gesprek. En het is belangrijk dat we met elkaar in gesprek blijven en geen mensen buiten sluiten, niet eens vragen naar hun mening, maar gewoon aan ze voorbij gaan. Zo hoort het niet. Jezus gaat ook altijd met mensen in gesprek, met hoogwaardigheidsbekleders en Jan Rap en zijn maat, iedereen! En als zijn gemeente doen we dat ook, althans is het onze intentie……we blijven levenslang leren.
Goede gesprekken toegewenst!
Een hartelijke Adventsgroet, mede namens Liesbeth,