Januari 2022

“Jij bent mijn geliefde Zoon, in jou vind ik vreugde.”  (Lucas 3: 22)
Deze zondag vieren we de doop van Jezus. De zin hierboven raakt mij altijd weer diep. Wat een geluk dat God de Vader zich kan verheugen in deze mens die in onze wereld verschenen is en onze werkelijkheid van binnenuit heeft leren kennen.
In het vieren van de doop van Jezus, worden we tegelijk herinnerd aan onze eigen doop. Het teken dat wij als mensenkind een nieuw leven zijn begonnen in de Geest van God. Met die doop heeft God bezegeld dat ook wij geliefde kinderen zijn van God de Vader. Ook in ons vindt God vreugde.
God vindt vreugde in ons als wij net als Jezus de Geest ontvangen én erkennen dat God ook vreugde vindt in onze medemensen. Ook onze medemensen ontvangen de Geest van God. Ook zij zijn in de ogen van God even waardevol als wij. In onze wereld vol chaos aan gedachten en gevoelens vergeten we soms  zo te kijken met de ogen van God. We hebben zo onze vooringenomen gedachten en gevoelens over medemensen en in onze verontwaardiging vergeten we te checken of ons idee klopt. Dan kan de vreugde van God niet door ons stromen en doen we elkaar als medemensen te kort. Ik wens ons allen een vreugdevolle week.