December 2021

Deze boodschap hoorde je in het verleden vaker van de preekstoel dan tegenwoordig. Voorgangers lijken terughoudender te zijn of misschien voorzichtiger. In het Bijbelgedeelte van vandaag zien we dat Johannes het wel doet in de omgeving van de Jordaan. Hij verkondigt dat mensen zich moeten laten dopen, tot inkeer moeten komen om vergeving van zonden te krijgen. Ik werd getroffen door de volgorde. Eerst dopen en je dan bekeren. Het lijkt logischer dat je doop een antwoord is op je bekering (op je keuze om God te volgen). Oudere vertalingen (die vaak veel letterlijker vertalen dan de nieuwere vertalingen) zeggen dat Johannes predikte de doop van bekering. Dat sluit beter aan bij de gedachte dat de doop een antwoord is op je geloofskeuze. Maar goed, dit is wat ze noemen exegese. Belangrijker is wat het verhaal met ons doet.
Laten we maar dicht bij huis blijven, hoe staan wij erin? Wordt ons leven bepaald door ons geloof in God? Een mooie vraag voor advent.