bosbericht oktober 2020 bosbericht oktober 2020

Héhé, het is vakantie! Een diepe zucht, soms kun je er zo aan toe zijn. Niets moet, (bijna) alles mag. Vakantie komt van het Latijnse vacantia, dit betekent: even vrij zijn van verplichtingen. Een verplichting is iets dat moet, werken of studeren, vrijwilligerswerk (dat wel vrijwillig is maar niet vrijblijvend). Even geen verplichtingen, ook geen telefoon of mails. dat klinkt goed. Maar vakantie is meer. Het is ook even toekomen aan een goed boek, wat langer slapen en daarna uitgebreid ontbijten, echt even de tijd nemen voor elkaar met een goed glas wijn, heerlijk vertoeven in de natuur. Als hedendaagse mensen kunnen we niet zonder vakantie. Nog niet zo heel lang geleden was vakantie iets voor de gegoede mensen. Zonder geld kon dat niet. En, helaas, geldt dit nog steeds. Velen hebben niet de middelen of de gezondheid om er eens even lekker er tussenuit te kunnen. Eigenlijk staan we daar als mensen die vakantie als iets vanzelfsprekend vinden veel te weinig bij stil!
Gelukkig zijn er allerlei fondsen, middelen om iets te betekenen voor hen die niet op vakantie kunnen, maar lang niet iedereen komt aan bod. Laten we als we op vakantie zijn of gaan ook eens bij deze mensen stilstaan, bijvoorbeeld door een deel van je vakantiebudget te doneren aan een stichting die vakantie voor de minima mogelijk maakt!
Als u dit leest is onze vakantie al weer bijna voorbij, maar als alles goed is zijn we weer helemaal fit om de Heer en zijn gemeente te dienen met nieuwe kracht.
Ook namens Liesbeth een hartelijke groet,
Johan Bos