Bosbericht mei 2021

Naast woorden die uit onze cultuur verdwenen zijn er ook begrippen die ons taalveld binnenkomen. Woorden als googelen, appen, corona-proof worden onderdeel van ons dagelijks taalgebruik. Dat geldt ook voor twentyfourseven. Steeds meer hoor ik dit of lees ik dit in berichten, 24/7. Het staat voor 24 uur en dat 7 dagen lang, kortom, een synoniem voor altijd. Het heeft alles te maken met onze 24-uurs economie. We moeten altijd en immer beschikbaar en bereikbaar zijn. Daardoor is het met onze geestelijke rust vaak ver te zoeken. We worden opgejaagd en we doen daar allemaal aan mee.
24/7 past ook goed bij het beroep van predikant of van de kerkelijk werker. We moeten altijd beschikbaar zijn. Dat is vanzelfsprekend, maar tegelijk ook een uitdaging voor de pastor zelf. Want naast pastor ben je vaak echtgenoot (partner) en vader (of moeder) en ook die verdienen aandacht. Daar komt bij dat pastores ook maar één lichaam hebben. Toch krijgen veel pastores een burn-out. Blijkbaar vragen ze te veel van zichzelf en gaat het mis. Als ervaringsdeskundige weet ik dat grenzen stellen, dingen delegeren of zelfs gewoonweg een keer nee zeggen heel erg belangrijk zijn, maar tegelijk heel erg moeilijk.
In de evangeliën lezen we dat ook Jezus wel eens moe is van zijn werkzaamheden. In deze situaties zoekt Hij de stilte op en gaat dan in gebed. Een goed voorbeeld om te volgen voor pastores. Je even terugtrekken met Hem.
Pastor zijn is het mooiste beroep dat er is, maar ook één van de moeilijkste beroepen als het gaat om het zoeken en vinden naar de goede balans. Laten we in deze ook blijvend naar elkaar omzien.
Pastor Johan