Bosbericht juli 2020

BOS BERICHT
Elk huis draagt zijn kruis, een bekende uitdrukking. Een uitdrukking die zeker de afgelopen maanden door veel mensen beaamd zal worden. Er is volgens mij niemand die niet op een of andere manier geraakt is door corona. De een raakte in een isolement, weken zonder bezoek of fysiek contact. De ander raakte zijn/haar baan kwijt en kwam in financiële problemen. Mensen verloren iemand aan de gevolgen van een besmetting. Kortom, een uitdrukking die herkend wordt.
Vorig najaar waren wij op vakantie in Roemenië. In dat land zagen we dat het ook letterlijk kan. In de provincie Moldavië zagen we veel huizen met boven op het huis een kruis. Niet elk huis maar wel heel veel. De gids legde uit wat dit betekende. In het verleden kende Oost-Europa een grote hoeveelheid pelgrims, mensen op weg naar heilige plaatsen. Deze mensen hadden natuurlijk plaatsen nodig om te overnachten. Als je als pelgrim een huis zag met een kruis op het dak, wist je dat je daar welkom was voor de nacht en werd er voor je gezorgd. Dan krijgt onze uitdrukking toch een andere dimensie. Een huis met een kruis is een huis waar je als pelgrim, als mens onderweg in de woestijn van het leven, gastvrij wordt ontvangen. Nee, wij hoeven geen kruis op onze daken te zetten, maar we worden wel opgeroepen gastvrij te zijn aan de vele pelgrims die ons huis langstrekken om als het nodig is binnen te komen. Dat ze een plaats hebben waarvan ze weten: hier zijn we welkom, hier kan ik terecht. En zulke huizen hebben we juist in deze coronatijd nodig. Huizen waar we op verhaal kunnen komen.
De kerk kan zo’n huis zijn. Als kerk staat er soms een kruis op het dak. Niet altijd! Maar elke kerk is als het goed is wel een kruis-gemeente. Een gemeente waar het kruis centraal staat als teken van vergeving en bevrijding. Vanuit die vrijheid moeten we een open huis zijn in de buurt. De komende tijd gaan we nadenken over het openen van onze kerken. Dat vraagt wijsheid en geduld, want ondanks alle versoepelingen is het virus nog steeds aanwezig. Maar we hopen snel weer een open huis te zijn voor iedereen!
Pastor Johan Bos