Bosbericht

Bos-bericht
Wat is de belangrijkste taak van een geestelijke? Voor de een is dat pastoraat, voor de ander het overbrengen van de boodschap van God via de verkondiging, voor een ander het leiden van de gemeente. Sommige geestelijken maken er hun hoofdtaak van moordmysteries op de te lossen. Met grote belangstelling volg ik de verrichtingen van de dominee van Grantchester en de pastoor van Kembleford father Brown op BBC first. Deze pastoor heeft er een neusje voor om allerlei mysterieuze zaken op te lossen. Daarnaast loopt hij vooral de politie erg in de weg maar altijd blijkt father Brown het mysterie eerder op te lossen dan de politie.
Naast het bekijken van deze series als liefhebber van detectiveseries kijk ik ook naar deze serie als christen en als mede-geestelijke. Komt er in die series nog iets terug van van het mysterie dat God is? Zeker father Brown heeft naar mijn mening wel wat theologische rode draden opgenomen. Het valt mij op dat father Brown vaak laat horen dat God liefde is. En dat er altijd de mogelijkheid is tot vergeving, echter moet er dan wel berouw worden getoond. Zo niet lijkt het in geestelijke zin met de dader niet goed te komen in het oordeel van God. Eigenlijk best een orthodoxe theologie als je er op let. Geestelijken van nu hebben de neiging om het niet goed komen met mensen (je kunt dan spreken van verloren gaan) niet meer zo te benadrukken. Ook voor mij blijft dit een van de grootste mysteries als het om God gaat. Een mysterie waar ik nog geen antwoord op weet. Wat ik wel weet is dat onze God er alles voor over heeft gehad om ons mensen te redden, ook al zo'n mysterie. Die ervaring van dit enorme mysterie neem ik weer mee het leven in vanuit de Paascyclus en de Paasdienst richting Pinksteren waar ons een nieuw mysterie wacht.
Glorie aan het lam!
Groeten ook namens Liesbeth,