Januari 2021

Eén voor één druppelen de vrouwen binnen in Welkom-centrum De Put. Ze zijn zó blij met dit uitje midden in de tweede lockdown. Ik heb hen opgeroepen,  omdat Nurten Ay, stagiaire geestelijke verzorging haar stage bijna afrondt.
De enige opdracht die zij nog niet heeft kunnen doen is haar laatste groepsgesprek.Vanwege de lockdown was het afgelast.
Vanmorgen heeft Nurten zich weer uitstekend voorbereid. De vrouwen hadden haar eerder gevraagd informatie te geven over orgaandonatie, want ze zijn bang dat ze de verkeerde keuze hebben gemaakt. Nurten heeft alle belangrijke punten in een PowerPoint Presentatie gezet en vertelt op heldere toon over de verandering in de donorwet. Het stelt de vrouwen gerust dat ze hun keuze altijd weer kunnen bijstellen zelfs als één van hun ouders op sterven ligt en niet duidelijk is wat hun vader of moeder wil.
Nurten heeft ook filmpjes opgezocht waarin een dominee, een pandit en een imam uitleggen hoe er vanuit hun geloof over orgaandonatie wordt gedacht. Het mooie is dat deze mannen alle drie uitleggen dat iedere gelovige zelf mag kiezen én dat liefde voor je naaste een belangrijke reden is om te kiezen vóór orgaandonatie. Als Nurten dat laatste met de vrouwen bespreekt, zeggen een paar vrouwen: “Ik heb opgegeven dat ik mijn organen niet wil geven, want ik was bang dat de dokters het niet netjes doen, maar als ik iemand anders met mijn hart of nieren kan helpen, doe ik het toch!”
Ook komen de andere verhalen naar boven. Een vrouw uit India vertelt over mensen in haar geboortestad die hun organen verkopen om weer eten aan hun kinderen te kunnen geven. Een Hindoestaanse vrouw vertelt over de veranderingen in het geloof. Vroeger mocht orgaandonatie niet, want dan moest je in je volgende leven zonder die organen verder. Nu geloven mensen dat niet meer.
De vrouwen vinden het heerlijk om zo weer naar elkaar te luisteren en van elkaar te leren en ik ook. “Mogen we volgende week weer komen?”, vragen ze. Tot mijn grote spijt kan ik dat niet door laten gaan met deze lockdown. “Nog even thuis volhouden tot 9 februari, dames” zeg ik. En ik bedank hen hartelijk dat zij Nurten hebben geholpen om haar stage af te ronden.